www.pestiautok.hu - Az autós blog és portál

Életveszélyt jelentenek a mopedautók


Az eddig főként hagyományos személygépkocsik tesztelésével foglalkozó EuroNCAP elég erőteljes támadást indított most épp a kvadrocikli, más néven mopedautó ellen. A jármű az Unió területén az L7e kategóriába van besorolva, és amiért ennyire kikezdték, hogy egyáltalán nem tartják az autót biztonságosnak, sőt az EuroNCAP azt állítja, hogy életveszélyt jelentenek a mopedautók.

Első lépcsőben elvégezték a töréstesztet, kiválasztva a legkelendőbb típusakt, mint a Tazzari Zeró, a Ligier IXO, a Renault Twizy és a Club Car Villagert. Annak ellenére, hogy a töréstesztek sokkal kevésbé voltak durvák, mint általában a személygépkocsik esetében, siralmas eredményre jutottak. A tesztelés során 50 km/óra sebességgel hajtották végre a frontális ütközés tesztet a szokásos 60 km/órával szemben, plusz félátfedés helyett az ütköztető deformálható akadályokat az autók teljes szélességében helyezték el. Így a mopedautók sokkal gyengébb terhelésnek lettek kitéve, ám mégis négy esetből háromszor „Sikerült” elérni az autó felső határait.


A tesztelés eredménye azért nem meglepő a szakemberek számára, mert köztudottan ezek a járművek nem tartoznak egyáltalán semmilyen passzív szabályozás alá. A siralmas eredmények sorában még a legkevésbé elrettentőt a Renault Twizy tesztelésekor érték el, ebben az esetben az tapasztalták, hogy a gyártó a lehetőségekhez mérten eléggé nagy figyelmet fordít a biztonságra. Az utasok védelmében ebben a konstrukcióban légzsák és négy pontos biztonsági öv is be van szerelve, a kis fülke elejében pedig az első két kerék között található egy kisméretű gyűrődő zóna. Itt is probléma viszont, hogy az autó kis méretéből adódóan az autóban utazók nyaka a merev struktúrából adódóan óriási terhelés éri egy frontális ütközéskor, az oldalütköztetési tesztnél pedig a bábú kilengett az utascella határán. Mégis a teljes teszt viszonylatában a Twizy érte el a legjobbnak mondható eredményt, a maximális 32 pontból 13-at ért el.

A teszt végén azért mondták ki azt, hogy életveszélyt jelentenek a mopedautók, mert a másik három jármű jóval e pontszám alatt teljesített. Mind a három konstrukció tesztelésekor a frontális ütközésnél más nagyságrendben és más helyeken, a vázszerkezet egyszerűen megroppant. A Ligier esetében szemmel láthatóan megroppant a padozat, a Tazzarinál nem csak hogy kinyílt az ajtó, de még a tető is megrogyott, a golfautónál alig nagyobb Club Car Villager pedig odacsukta a bábu lábát. Némileg enyhébb helyzetet lehetett tapasztalni oldalütköztetéskor, ennek következtében végül is a Tazzari 12 pontot ért el, míg a Club Car 11-et, a Ligier pedig 9,9 pontot.

A végeredmény azért rémisztette el főként a szakembereket, mert ezek közül a mopedautók közül néhányat jogosítvány nélkül is lehetséges vezetni néhány EU tagországban, ráadásul van köztük olyan típus, amelyik négy utas szállítására is alkalmas. Ezzel pedig nem csak a sofőr, vagy tulajdonos kerülhet nagy eséllyel életveszélybe, de az utasai is, hiszen ezek az autók részt vehetnek adott helyeken a közúti forgalomban. Épp a miatt mondja ki az EuroNCAP, hogy életveszélyt jelentenek a mopedautók, és arra hívja fel a gyártók figyelmét, hogy a tesztek eredményét látva és értékelve mindegyikük nagyon gondolja át, hogyan lehetne e járművek biztonságát sokkal nagyobb mértékben fokozni a jelenleginél. Ennek érdekében a mopedautók gyártói el kell gondolkozzanak a nagy léptékű fejlesztéseken.